Khamis, 26 April 2018

Bercuti di Korea Selatan: Day 1 & 2 (Cherry Blossom di Hangang Yeouido Park, Melawat War Memorial of Korea, Makanan Halal di Itaewon)

Percutian ke Seoul, Korea pada musim bunga 2018

13 April 2018

Hari ini hari ke-2 kami di Korea.

ITINERARI & LALUAN KAMI DI KOREA HARI INI

KLIA2  >>  SEOUL, KOREA
Kami tiba di lapangan terbang Incheon hampir pukul 1030 malam. Semasa di atas kapal terbang, kami diminta mengisi borang. Borang untuk imigresen  perlu di isi oleh setiap orang manakala borang untuk pemeriksaan kastam cuma perlu di isi oleh seorang sahaja untuk setiap keluarga.

Urusan di kaunter imigresen berjalan pantas tanpa masalah. Malah semasa menyemak cap jari dan proses meneliti gambar, pegawai imigresen korea memasang arahan audio dalam bahasa Malaysia.

Semasa melalui kastam pula, kami hanya perlu ikut laluan sendiri. Walaupun kami ada membawa sebuah beg besar berisi makanan dari Malaysia tapi kami tidak membawa apa-apa barangan larangan, jadi kami berjalan mengikut papan tanda yang berkenaan dan terus keluar ke balai ketibaan.

Oleh sebab kami tiba lewat malam dan kami bimbang terlepas perkhidmatan subway atau bas harian korea, kami memilih untuk menempah van. Kami buat tempahan melalui Lurima Travel Agent dengan membayar deposit RM 100. Deposit akan dikembalikan apabila kami pulang ke Malaysia nanti. Bayaran 90,000 Won untuk 6 orang perlu dibayar kepada pemandu van (orang korea).

Tiba di apartment, receptionist apartment membawa kami ke apartment kami di tingkat 16. Kami memasukkan kod untuk membuka pintu. Setelah memastikan kami dapat masuk ke dalam apartment barulah dia beredar. Baik betul dia.
Bercuti di Yeouido Park untuk Cherry Blossom Festival

SABTU, 14hb April 2018

ITINERARI & LALUAN KAMI DI KOREA HARI INI

HANGANG YEOUIDO PARK >> WAR MEMORIAL of KOREA >> ITAEWON

Kami bersarapan di apartment dan sedia untuk keluar. Hari pertama kami di sini, cuaca sangat sejuk, hujan renyai2 dan berangin.

HANGANG YEOUIDO PARK.

dalam perjalanan ke yeouido park

Kami menaiki subway ke Yeouido Park untuk melihat Cherry Blossom
Cherry Blossom Festival sudah berakhir sehari sebelum kami sampai jadi bunga cherry yang cantik sudah banyak yang gugur.

Sebenarnya kami ingin berjalan2 lagi di Yeoido Park, teringin nak bergambar dengan signage
I SEOUL YOU yang famous tu, tapi keadaan cuaca yang terlalu sejuk menyebabkan kami terpaksa batalkan hajat kami.

WAR MEMORIAL OF KOREA

Kami menaiki subway dari Yeoido Park ke War Memorial Park.
war memorial of korea

Di sini terdapat pelbagai pameran sejarah ketenteraan Korea.

Sepatutnya pukul 3 petang hari ini ada pelbagai persembahan di Peace Plaza seperti
Military Musical Performance,
Traditional Martial Arts,
Women Honor Guard Marching
tapi ketika kami sampai
Peace Plaza sedang di ubah suai jadi semua persembahan di batalkan.😢😢😢

War memorial of Korea

ITAEWON
Kami kemudiannya ke Itaewon untuk membeli ayam & daging halal serta makanan kering.
Tapi kami makan tengah hari  dulu di Taj Restaurant.
Beriani ayam, beriani kambing dan nasi gorengnya sangat sedap. 70,000 won untuk 6 orang.

beriani ayam di Taj restaurant, itaewon

nasi goreng di Taj restaurant, Itaewon

Kami kemudiannya membeli barang dapur di Foreign Food Mart dan pulang awal ke apartment kerana cuaca semakin sejuk. Foreign Food Mart terletak di hadapan Taj Restaurant. Di sini terdapat ayam dan daging halal. Tapi bahan makanan lain agak mahal di sini, di Lotte Mart lebih murah

Kami tiba di apartment dan sempat solat jamak zuhur dan asar di apartment dan kemudian masak makan malam dan berehat.

Esok kami perlu keluar awal pagi.